proDiscgolf.cz>Přehled článků> Jak trénovat puttování, zn. EFEKTIVNĚ

Jak trénovat puttování, zn. EFEKTIVNĚ

13. Únor 2015

Nikdo (snad kromě Paula McBetha) nemá čas na to, aby puttoval 8 hodin denně. Proto je potřeba využít ten cenný čas s puttery a discgolfovým košem efektivně.

V minulém článku jsme si řekli několik tipů ke zlepšení puttovací techniiky, přesnosti a konzistence a teď je čas na to, začít je využívat. Problém je v tom, že jen málo lidí zkouší nové věci během běžného kolečka s kamarády na discgolfovém hřišti. A taky počet hodů za určitý čas je minimální (27 hodů za 40 minut je opravdu málo a když navíc vezmeme v potaz to, že z toho maximálně 15 krát puttujeme, je jasné, že jsou i lepší možnosti). 

Jistě, koho by bavilo půl hodiny chodit okolo jednoho koše a jenom dohazovat? Značná část českých discgolfistů je pouze rekreační a discgolf hraje pro radost, jenže co dokáže zkazit radost víc, než 3x po sobě netrefený putt? Je to tak, trénink puttování je vhodný pro každého a teď si ukážeme, jak to udělat zábavně.

Teorie

Drillů a cvičení je nespočet, dostaneme se k nim, ale až záhy. Nejdříve trochu teorie. Když už má hráč určené, jakým puttovacím stylem se chce ubírat, může se pustit do prvního těžkého úkolu: Zapsat všechny pohyby do svalové paměti, aby házel na hřišti, doma i na turnaji stejně - tedy aby neputtoval hlavou, ale tělem, automaticky. V této fázi doporučujeme příliš nepřemýšlet a jednoduše tam sázet jeden za druhým, klidně jen z 3 až 5 metrů.

Dalším krokem je zdokonalování, to už je lepší si představit situaci přímo na hřišti, využít svůj čas a pořádně se soustředit. Klidně i delší vzdálenosti (do 12 metrů). V téhle fázi už to rychle prostě nejde.

Cvičení a drilly

All-in by Scott Papa

Pomůcky: minimálně 3 stejné puttery, 3 markery, discgolfový koš, dostatek prostoru

Tohle je asi nejdůkladnější trénink ze všech.

1. Postav koš doprostřed prostranství, které máš k dispozici.

2. Rozmísti 3 markery ve stejné vzdálenosti okolo něj (doporučujeme 3-4 metry), pokud možno rovnoměrně tak, aby vítr foukal pokaždé z jiné strany. Horní stranou nahoru. 

3. Stoupni si za jeden z markerů se svými stejnými puttery (všemi).

4. Teď přichází problém. Je potřeba trefit 3 ze 3 (prostě všechny) tvým běžným puttovacím stylem (normální postoj). Pokud se to povede, otoč daný marker vzhůru nohama, vezmi si disky a pokračuj k dalšímu. Pokud se to nepovede, nic neotáčej, posbírej disky a pokračuj k dalšímu. Opakuj.

5. Jakmile přijdeš k markeru, který je otočený vzhůru nohama, musíš puttovat svým druhotným stylem (např. straddle - nohy vedle sebe, forehand). Opět je potřeba trefit 3 ze 3 (všechny). Pokud se to povede, vezmi svůj marker ze země, posuň ho o metr dál od koše a dej ho lícem nahoru. Vezmi disky a běž k dalšímu. Pokud se netrefíš, posbírej disky a pokračuj k dalšímu.

6. Opakuj stále dokola a vzdaluj se dál a dál od koše.

Začínal jsi u markeru A, ale netrefil jsi poslední putt. Nevadí, markeru ses ani nedotknul a postoupil jsi k markeru B. Tady jsi trefil jen jeden. U markeru C jsi však už trefil všechny 3 a proto jsi ho otočil vzhůru nohama. V druhém kole jsi u A opět netrefil poslední putt a tak leží stále stejně. B už se ti však povedlo - otočil jsi ho vzhůru nohama. C je tvoje silné místo a trefil jsi opět všechny 3 putty. Posunul jsi ho o metr dozadu.

Obrovskou výhodou tohohle cvičení je hlavně to, že simuluje tlak na turnajích. Dáš 2 putty ze tří a třetí už musíš dát taky, jinak nikam nepostoupíš. Taky je jak se patří všestranné. 

TIP: 3 puttery jsou opravdu minimum, pořádný trénink začíná teprve u 9-12 putterů. A stále je potřeba trefit všechny. I proto je dobré začínat na krátkých vzdálenostech. Profíci nejsou profíky díky tomu, že se občas trefí z 20 metrů, ale kvůli tomu, že nikdy neudělají chybu ze 4.

Putting contest

Pomůcky: minimálně 3 stejné puttery, 1 marker, discgolfový koš, dostatek prostoru

1. Polož marker 4 metry od koše. 

2. Házej. Pokud trefíš 3 ze 3, posuň si marker o metr dál. Pokud trefíš 2 ze 3, neposunuj ho nikam. Pokud trefíš 1 ze 3, přiblž ho o metr blíže ke koši. A pokud trefíš 0 ze 3, padáš úplně dolů, to znamená v tomto případě na 3 metry, ale spadl bys tam, i kdybys už házel z 6 metrů.

Tohle cvičení je už o trochu akčnější a zábavnější a je dobré si ho alespoň jednou týdně zahrát. Tlak vytváří podobný, jako předchozí, jen ne tak silný.

1025 

Pomůcky: minimálně 2 stejné puttery, 3 markery, discgolfový koš, dostatek prostoru

Zábava, zábava, zábava. Na odkazu 1025app.com trénuješ a sbíráš u toho body! Pro potřeby tohoto cvičení budeme vzdálenost měřit ve stopách (1 stopa = cca 30 centimetrů). Rádi bychom poděkovali Pavlu Kotalovi za tip na tuto aplikaci!

1. Rozestav tři markery po 10 stopách od koše (podobně jako u prvního cvičení).

2. Od každého markeru hoď oba puttery, poté ho posuň o 5 stop dál. V aplikaci si odškrtávej putty, které trefíš, ty které ne, nech tak.

3. Z každé vzdálenosti tedy hodíš 6 hodů a konec je na 35 stopách. 

4. Podívej se na tvé celkové skóre a pokud chceš, pochlub se. 

TIP: První a poslední putt z každé vzdálenosti je ohodnocen bonusovými body!

Dosud nejvyšší skóre v ČR, o kterém víme, má Kryštof Novák - 810 bodů (budeme aktualizovat).

Jiné

David Feldberg

Říká se mu profesor a má to svůj důvod. Dobře ví, jak discgolf někoho naučit. A má postupy, jak naučit víc i sám sebe. První z nich je o razanci puttu a je to i tak trochu machrovinka. Představ si, že vyhodíš disk push puttem na koš a než tam dopadne, hodíš ještě jeden, tentokrát spin puttem. Do koše zapadnou oba zároveň. Je to ideální stav a dokáže to jen málo lidí, nicméně trénink dobrý :-D.

Pokud jde Dejvův druhý speciální drill, postup je takovýto. 

1. Jeden putter polož na zem těsně před sebe, druhý si nech v ruce. Hoď první putter, ale po dopadu nedávej zvednutou nohu na zem!

2. Pomalu se zohni pro druhý putter, stále na jedné noze a bez jejího položení hoď i druhý putter.

Tohle cvičení je spíše technické. Rovnováha je totiž potřeba u úplně každého. Čím solidnější základy, tím lepší výsledky.

Rovnováha

Druhý způsob, jak cvičit rovnováhu je házet z malých a úzkých věcí. Například z cihly. Člověk totiž při takovémto hodu musí zapojit i menší svalové skupiny, které se starají právě o rovnováhu. Další možnost je házení z bosu.

Praxe

Už jsme to jednou zmínili, ale jistota je jistota. Lepší je mít 100% (nebo alespoň 99%) jistotu z 5 metrů, než 20% šanci z 10 metrů. Proto je lepší trénovat z bližších vzdáleností a více, člověku to pomůže jak technicky, tak psychicky. 

Pak jsou tu puttery. Nemá přílišný smysl házet s různými druhy a dokonce příliš odlišnými váhami. Opravdu jsou potřeba alespoň 3 úplně stejné puttery. Z tohoto důvodu odteď zavádíme 20% slevu na jakékoli 3 stejné puttery (lišit se mohou pouze v barvě, typ, plast, i váha musí být stejné). Pro využití této slevy napiš do poznámky slevový kód Tr3nink.

Odkazy

Hodinová puttovací klinika s panem profesorem (David Feldberg)

Puttování s Philem Brathwaitem

Klinika s Nikkem Locastrem

Deep in the Game s Averym a Jussim (české titulky)